Verkeer, vervoer en waterstaat

Taakvelden

Wat wil de raad bereiken?

  • De gemeente moet bereikbaar en verkeersveilig blijven, nu en in de toekomst. Door een betere bereikbaarheid van Beverwijk en de regio vormt Beverwijk een prettig woon- en werkgebied, als alternatief binnen de noordelijke Randstad.
  • Binnen 30 minuten ben je in Amsterdam en binnen 10 minuten sta je op het strand.
  • We zetten in op goede fietsverbindingen en daarnaast willen we beter openbaar vervoer, waarbij Beverwijk goed verbonden is met onder andere de rest van de Metropoolregio Amsterdam. Hiermee willen we inwoners verleiden tot schonere en duurzame vormen van mobiliteit.
  • Onveilige verkeerssituaties worden aangepakt, zeker rondom scholen.

Wat gaat het college daarvoor doen?

Uitvoering maatregelen nieuwe mobiliteitsvisie.

  • De Mobiliteitsvisie 2030 is in het najaar van 2021 bestuurlijk vastgesteld. In 2022 is gestart met de uitvoering van de beschreven maatregelen van het bijbehorende Uitvoeringsprogramma. Hiermee zal in 2023 worden doorgegaan.

Totstandkoming uitvoeringsplan verkeersveiligheid

  • In de bestuurlijke PVVB’s van december 2021 en februari 2022 is met gemeenten in de regio besloten om eerst een contourendocument samen te stellen, met daarin de hoofdlijnen van de regionale aanpak. In de loop van 2022-2023, als we over de hoogwaardige verkeersveiligheidsindicatoren beschikken, bouwen we het contourendocument gezamenlijk uit tot een volwaardig regionaal uitvoeringsprogramma voor de periode tot 2030.
  • Het regionale uitvoeringsplan inclusief de begroting leggen we aan de gemeenteraden voor ter besluitvorming. Met de risicoanalyse en het regionale uitvoeringsplan heeft de gemeente straks een integraal verkeersveiligheidsplan waarmee de verkeersonveiligheid de komende jaren kan worden aangepakt.

Verbinding A8/A9

  • Voor een betere doorstroming en bereikbaarheid tussen de IJmond en de Zaanstreek is een nieuwe wegverbinding tussen de A8 en de A9 wenselijk. Op grond van de in september 2020 vastgestelde Wijzigingsovereenkomst II werken we onder regie van de provincie Noord-Holland verder aan de planstudie A8-A9 om te komen tot realisatie van deze verbinding in 2026- 2028. De weg kruist het UNESCO Werelderfgoed Stelling van Amsterdam en het Bijzonder Provinciaal Landschap Assendelft en omgeving. Dat vraagt om een zorgvuldige inpassing waarbij rekening wordt gehouden met de leefbaarheid in de Broekpolder, een belangrijk punt voor Beverwijk. Hiervoor is een landschapsplan opgesteld.
  • Het landschapsplan gaat uit van een pakket van 40 maatregelen, waarmee het mogelijk is de weg aan te leggen, de Stelling van Amsterdam te verbeteren én extra overlast voor de Broekpolder te voorkomen. Ons uitgangspunt is te allen tijde dat de leefbaarheid er in de Broekpolder niet op achteruit gaat.
  • De provincie heeft het landschapsplan aan de minister van OCW gestuurd, die het aanbiedt aan UNESCO. Naar verwachting wordt het landschapsplan behandeld tijdens het Werelderfgoed Comité in juni/juli 2023.

Spoorzone

  • In het najaar van 2022 zijn twee onderzoeken naar de mobiliteitseffecten van de Spoorzone gereedgekomen. Allereerst een onderzoek naar de effecten van de Spoorzone op de IJmond waarbij ook andere ontwikkelingen binnen de IJmond worden meegenomen. Daarnaast een onderzoek naar de deelgebieden van de Spoorzone. In 2023 zal het regionale onderzoek gedeeld worden met hogere overheden om draagvlak te krijgen voor grote infrastructurele aanpassingen. Ook starten we met de planvorming van hieruit voortkomende lokale maatregelen.

Mogelijkheden afwaardering A22 onderzoeken

  • Er zal na afronding van een aantal onderzoeken op het gebied van geluid, luchtkwaliteit, duurzaamheid en mobiliteit verder in overleg worden gegaan met het Rijk om te onderzoeken of de A22 kan worden afgewaardeerd naar een weg met een 70- of 80 km/uur regime. Dit zorgt voor vermindering van geluid en verbetering van de luchtkwaliteit waardoor er voor inwoners en werknemers van bedrijven in de directe omgeving gezondheidswinst te behalen valt. Tevens biedt het kansen voor meer op- en afritten en meer mogelijkheden voor de ontwikkeling van de Spoorzone.

Tweede pont Noordzeekanaal

  • Vanuit IJmond Bereikbaar blijven we gemeente Velsen ondersteunen in de lobby richting gemeente Amsterdam (concessiehouder) en andere overheden (provincie en Rijk) voor structurele dekking voor het in de vaart houden van de tweede pont voor de periode vanaf najaar 2023. In het voorjaar van 2022 is er vanuit IJmond Bereikbaar een garantstelling verleend om de tweede pont in elk geval tot najaar 2023 te laten varen.
  • Gemeente Velsen is in overleg met Rijkswaterstaat voor een grotere bijdrage aan de inzet van de tweede pont in verband met de beperkte toegang van het sluizencomplex.
  • Daarnaast is gemeente Velsen in overleg met gemeente Amsterdam, Provincie Noord Holland en Rijkswaterstaat voor definitieve financiering van de tweede pont.

Alkmaarseweg-Zuid

  • Het maken van een nieuw ontwerp voor de Alkmaarseweg-Zuid kent een lange aanloop. Eind 2022 wordt gestart met participatie. Het ontwerp is grotendeels gereed en de (noodzakelijke) ontwerpkeuzes krijgen nog een laatste uitdetaillering. Het krediet is beschikbaar. De ontwerp- en voorbereidingfase hopen wij in 2023 te kunnen afronden waarmee in 2024 de langverwachte herinrichting kan starten.

Doorfietsroute (westelijk trace)

  • Financieel afronden van de deelprojecten Westerhoutweg en rotonde Warande-Zeestraat. Deze zijn aangelegd en afgerond. Voor de verstrekte subsidies ronden we de aanvragen af.
  • Vooralsnog wordt het Uitvoeringsplan Doorfietsroute voortgezet. Wel wordt een herijking gedaan of de voorgestelde maatregelen nog wenselijk / haalbaar zijn.
  • Bij de heroverweging/herijking worden mogelijkheden voor aanpassingen op het kruispunt Plesmanweg-Wijk aan Duinerweg-Kuikensweg (pizzarotonde; in combinatie met reconstructie Plesmanweg) en de Alkmaarseweg-Noord meegenomen.

Fietsverbinding N197

  • Eind 2022 zal duidelijk worden of er een fietspad (aan de west- of oostzijde van de Binnenduinrandweg; tussen rotonde Zeestraat en rotonde Waterweg) aangelegd gaat worden. De provincie Noord-Holland voert een haalbaarheidsonderzoek uit. In 2023 zal verder gegaan worden met de planvorming indien dit haalbaar is. Indien blijkt dat beide varianten niet haalbaar zijn, zal gekeken worden naar optimalisatie van de bestaande fietsverbindingen tussen Heemskerk en Wijk aan Zee.

Verbeteren lokale verkeersveiligheid

  • Zoveel mogelijk in combinatie met groot onderhoud aan de openbare ruimte, verbeteren van verkeerssituaties of aanleg van nieuwe infrastructuur en de verkeersveiligheid op erftoegangs- en gebiedsontsluitingswegen, zoals fietsstraten, fietspaden, oversteekplaatsen voor langzaam verkeer en een duurzaam veilige inrichting.

Investeringen oude wijken

  • Voor de wijk Warande is het ontwerp gereed en bestuurlijk vastgesteld. De start van de rioolvervanging en herinrichting begint in het eerste kwartaal van 2023.
  • Voor de Pilotenbuurt en Oosterwijk zijn de ontwerpen gereed voor participatie en inspraak. Deze starten in 2023.

Verkeersregelinstallaties (VRI)

  • In 2022 is een overzicht opgesteld voor de vervanging van het verouderde areaal aan verkeersregelinstallaties. Waar mogelijk worden VRI s niet vervangen maar wordt een andere verkeerskundige oplossing gezocht.
  • In 2023 wordt gestart met de vervanging van de VRI s op de Wijkermeerweg-Parallelweg-Viaductweg. Voor 2024 staat vervanging gepland. In 2023 wordt dit voorbereid en aanbesteed. Bereikbaarheid van stad en bedrijventerrein hebben hierbij hoogste prioriteit.
  • Voor de komende jaren worden VRI s op o.a. Laan der Nederlanden, Warande en Schans ingepland voor vervanging.

Reconstructie Plesmanweg

  • In 2022 is gestart met het maken van een toekomstig ontwerp voor de Plesmanweg. Hier is groot onderhoud nodig en ook de VRI s (op kruisingen met Alkmaarseweg en Laan der Nederlanden) moeten vervangen worden.
  • Onderhoud is zodanig ingrijpend dat een volledige reconstructie efficienter wordt geacht. Daarbij vervalt één van de rijstroken definitief (die is nu al op grote delen buiten gebruik gesteld). De vrijkomende ruimte gebruiken we om de Plesmanweg te vergroenen.
  • De reconstructie van de Plesmanweg wordt over enkele jaren uitgespreid. Onder andere in combinatie met de aanpassing pizzarotonde tot "volwaardige" rotonde (zie ook Doorfietsroute).
  • Voor 2023/2024 staat de vervanging van de VRI's ingepland.
  • Aanpassing van de Plesmanweg van Creutzberglaan tot en met kruispunt Wijk aan Duinerweg staat voor 2026 ingepland.

Overzicht geprognosticeerde projecteninvesteringen 2022-2025 (excl. GRP-maatregelen)

Straat- / wijknaam

Investeringsbedrag (x €1.000)

2023

2024

2025

2026-2029

Geplande projecten

Dreef (incl. waterverbinding Irislaan-Westerhoutweg)

-

480

-

-

Florastraat

-

-

443

-

Populierenlaan

-

-

286

-

Oosterwijk 3e fase

725

-

-

-

Asfaltvervanging Wijkermeerweg

1.700

-

-

-

Heemskerkerweg

-

-

-

600

Overboslaan

-

-

105

-

Plantage

-

829

-

-

Plesmanweg

1.219

-

1.980

-

Vervanging VRI-installaties

203

160

150

730

Kerkstraat-Kerkplein

-

200

-

-

Warandebuurt

-

300

-

-

Hoflanderweg

-

225

-

-

Westerhoutplein (na aanleg rotonde)

-

383

-

-

Dorpsduinen

-

-

-

450

Vondellaan

-

-

-

1.000

Subtotaal geplande projecten

3.847

2.577

2.964

2.780

Prognose Cyclische projecten

200

400

600

600

Totaal (excl. GRP en BTW)

4.047

2.977

3.564

3.380

Deze pagina is gebouwd op 11/12/2022 11:33:58 met de export van 11/12/2022 11:19:49