Verkeer, vervoer en waterstaat

Taakvelden

Wat wil de raad bereiken?

  • De gemeente moet bereikbaar en verkeersveilig blijven, nu en in de toekomst. Door een betere bereikbaarheid, onder andere door parkeerbeleid, vormt Beverwijk een prettig woon- en werkgebied, als alternatief binnen de noordelijke Randstad.

Wat gaat het college daarvoor doen?

Wat gaat het college daarvoor doen?
Parkeerdruk centrum

  • De restcapaciteit parkeren in en rond het centrum raakt op. In 2020 is de Discussienota parkeren besproken in de raadscommissie. De discussienota bevat voorstellen voor aanpassing van het parkeerbeleid, rekening houdend met de wens om ontwikkelingen in het centrum mogelijk te houden, met een passende balans tussen vraag en aanbod van parkeervoorzieningen in het centrum (nu en in de toekomst) en een toekomstbestendig parkeerfonds. Een aantal van de door de raadscommissie akkoord bevonden acties uit de discussienota is vanaf 2020 uitgevoerd. De door middel van een overgangsregeling geleidelijke vermindering van het maximum aantal te verkrijgen vergunningen is in 2022 doorgevoerd.

Naar aanleiding van de ervaringen met het parkeerbeleid dat sinds 2020 van kracht is en de parkeertelling die najaar 2022 wordt uitgevoerd zullen er nadere voorstellen gedaan worden over hoe de beschikbare parkeercapaciteit het beste benut kan worden. Met als doel dat bouwontwikkelingen mogelijk blijven naast het faciliteren van bewoners, bezoekers en ondernemers.

  • Voor de Spoorzone-deelgebieden Stationsgebied en Noordoost is in 2021 gestart met een proces om te komen tot een Kansenkaart en een Stedenbouwkundig Plan. Het stedenbouwkundig plan zal eind 2022 opgesteld worden. Aangezien een groot gedeelte van het parkeerareaal van het centrum zich in het Stationsgebied bevindt, zal het parkeervraagstuk hierin extra de aandacht krijgen.

Digitaliseren parkeren

  • In 2022 is gestart met het nieuwe en gedigitaliseerde parkeersysteem. Hierdoor kan er efficiënter gewerkt worden, waarmee kosten bespaard worden. De huidige bezoekersregeling is omgezet naar een digitale variant. In 2023 wordt door middel van monitoring bekeken of er differentiatie van de bezoekersregeling gewenst is.

Publieke laadpunten

  • Gemeente Beverwijk werkt samen met MRA-elektrisch bij het plaatsen van laadpalen. Omdat het Rijk elektrisch rijden stimuleert neemt het aantal aanvragen voor een laadpaal toe. Om het aanvraagproces te verbeteren is in 2021 een plan- en prognosekaart opgesteld. Met behulp van deze kaarten is inzichtelijk waar we de komende jaren (al dan niet snel-)laadpalen gaan plaatsen. Parallel hieraan stelt de gemeente een ‘programma laadinfrastructuur’ op waarmee het mogelijk wordt aanvragen vanuit bewoners verder proactief op te pakken in plaats van de nu reactieve werkwijzen. Ook zal het vooraf nemen van een overkoepelend verkeersbesluit voor alle potentiële uitbreidlocaties de uitrol van het netwerk verder versnellen. Om bewoners te betrekken bij het keuzeproces zal in 2023 een uitgebreide participatie worden opgezet. Parallel hieraan zullen initiatieven vanuit de markt worden geïnventariseerd en getoetst op inpasbaarheid in de gemeente.
Deze pagina is gebouwd op 11/12/2022 11:33:58 met de export van 11/12/2022 11:19:49