- De gemeente streeft naar een aantrekkelijk woon-, werk- en leefklimaat.
- We streven naar realisatie van gemengde, leefbare, gezonde en duurzame woonwijken.
- Het versterken en doorontwikkelen van de Spoorzone en het centrumgebied ten behoeve van de woonopgave, een verbeterde mobiliteit en versterkte (stations)knooppunt, de economie en het functioneren van de stad als geheel.
Ambities
- Beverwijk en Wijk aan Zee zijn aantrekkelijk om in te wonen en de vraag naar woningen is groot. Om in de behoefte te voorzien moet een gevarieerd woningaanbod worden toegevoegd aan de stad
- Er ligt zowel lokaal als regionaal een grote opgave in de woningbehoefte. Hierover maken we regionale woningbouwafspraken. Regionaal (MRA) is de behoefte tot 2040 ca. 250.000 woningen. Lokaal groeit de woningbehoefte met ca. 1.250 woningen tot 2030. Om ook het woningtekort in te lopen heeft Beverwijk met een toename van circa 3.000 woningen tot 2030 een hogere woningbouw ambitie. Realisatie kan, onder diverse voorwaarden en in overeenstemming met diverse eigenaren, binnenstedelijk plaatsvinden. Bijvoorbeeld op het Meerplein, Ankies Hoeve, Kop van de Haven en de Parallelweg, Bazaarterrein, Binnenduin, Wonen boven winkels in de Breestraat en rondom het Kuenenplein.
- Verder streven we naar realisatie van gemengde wijken en geven aandacht aan:
- het creëren van doorstroom bevorderende woningen of het nemen van doorstroom bevorderende maatregelen.
- levensbestendig bouwen dan wel het levensbestendig aanpassen van bestaande woningen.
- een impuls voor starters op de woningmarkt.
- Wijkversterking middels fysieke- en sociale ingrepen vindt plaats in De Plantage, de Kuenenpleinbuurt en in Oosterwijk. Hiervoor worden deels ook integrale gebiedsvisies opgesteld.
- Transformatie en doorontwikkeling Spoorzone. Het centrum van Beverwijk, aan beide zijden van het spoor, vormt één grote stedelijke vernieuwingsopgave. Voor dit gebied is een Verkenning uitgewerkt als basis voor verdere planuitwerking.
- Voor de stadskant van de Spoorzone (Ankie's Hoeve, Wijckerpoort, Stationsplein,Meerplein, Marlo/Brink) zijn kansenkaarten vastgesteld en is een stedenbouwkundige visie opgesteld, die in 2023 ter vaststelling wordt aangeboden. Deze visie wordt in volgende jaren gefaseerd uitgewerkt en uitgevoerd.
- Ambitie voor de Spoorzone is om een stoer, duurzaam en prettig leefbaar gebied te realiseren, waar gewoond en gewerkt wordt met voldoende voorzieningen én dat onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van het centrum van Beverwijk. De Verkenning geeft aan dat er ruimte is voor maximaal 10.000 woningen en 5.000 extra arbeidsplaatsen.
- Het Rijk heeft zich uitgesproken om per 1 januari 2023 de Omgevingswet in uitvoering te laten gaan. Beverwijk heeft de wettelijke taak zich hierop voor te bereiden. Daartoe moet er onder andere een Omgevingsvisie met planMER worden opgesteld en moeten de werkprocessen rond nieuwe regels, werkwijzen, instrumenten en digitale voorzieningen worden aangepast.
- Beverwijk is als centrumstad van de noordelijke IJmond een onlosmakelijk onderdeel van de MRA (Metropool Regio Amsterdam). Beverwijk kent veel gebiedsoverstijgende opgaven, die ingebracht en waar mogelijk afgestemd worden binnen de MRA en andere regionale platforms, zoals NZKG(Noordzeekanaalgebied).
- Beverwijk werkt ook in 2023 mee aan de uitvoering van TenneT-projecten aanlandingen van Wind op Zee (HKN/West Alpha en West Beta) en de netwerkverzwaring Beverwijk-Oterleek. Het doel van Beverwijk is het bewaken en inbrengen van de belangen van Beverwijk en WaZ.
Vastgesteld beleid
- Woonvisie Beverwijk Heemskerk 2020-2025
- Regionaal Woonakkoord Zuid-Kennemerland / IJmond
- Toekomstbeeld Beverwijk 2040
- Koersdocument Omgevingsvisie Beverwijk 2040
- Verkenning Spoorzone Beverwijk
- Gebiedsprogramma Spoorzone Beverwijk
- Kansenkaart Stationsgebied Spoorzone
- Ontwikkelstrategie Spoorzone Beverwijk
- Verstedelijkingsstrategie MRA
Deze documenten zijn in te zien op webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk.