Bestuur en ondersteuning

Financiële informatie

Bestuur (0.1)

  • Minimale afwijkingen

Burgerzaken (0.2)

  • Minimale afwijkingen

Beheer overige gebouwen en gronden (0.3)

  • In 2022 zijn baten hoger vanwege de verwachte netto opbrengst van grondverkoop.
  • Door kapitaallasten van investeringen fluctueren de jaarlijkse lasten op dit taakveld.

Overhead (0.4)

  • Onder overhead vallen de kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van het primaire proces. Om inzicht te geven over de overhead, is deze verdeeld in de volgende onderdelen:

Overhead
(x € 1.000)

2023

2024

2025

2026

1. Personeel

8.262,4

8.050,2

7.988,4

7.988,4

2. ICT

1.235,1

1.283,0

1.261,3

1.252,0

3. Huisvesting en Facilitair

2.072,0

2.040,4

2.001,3

1.958,4

4. Uitbestede diensten

1.453,0

1.453,0

1.453,0

1.453,0

5. Doorbelasting naar grexen

-

-

-

-

Totaal

13.022,5

12.826,6

12.704,0

12.651,9

  1. Onder personeel vallen de personeelslasten van het management van de totale organisatie en de medewerkers van de ondersteunende teams. Onder de ondersteunende teams vallen communicatie, juridische zaken, HR, salarisadministratie, ICT, facilitaire zaken, bestuursondersteuning, financiën & control. Opleidingskosten en vergoedingen voor woon-werkverkeer worden ook tot de personeelslasten gerekend. In 2023 en 2024 zijn de lasten hoger vanwege het incidentele budget voor de doorontwikkeling van de organisatie.
  2. Tot de ICT kosten worden de kosten gerekend voor hard- en software en (mobiele) telefonie voor algemeen gebruik en de kosten voor hard- en software voor de ondersteunende teams. De hard- en software die direct toe te rekenen zijn aan activiteiten staan geraamd op de betreffende taakvelden (vb. softwarekosten voor de Basisregistratie personen (BRP) staan geraamd binnen taalveld 0.2  Burgerzaken). De fluctuatie in de lasten komt door kapitaallasten van reeds gedane ICT investeringen. De kapitaallasten van de toekomstige ICT investeringen staan begroot op taakveld 0.8 overige baten en lasten.
  3. De huisvestingskosten bestaan uit alle kosten gerelateerd aan het stadhuis en het bedrijfsgebouw. Dit zijn onder andere de kapitaallasten, onderhoudskosten, diverse belastingen en heffingen, gas-, water- en elektriciteitskosten en verzekeringspremies. Onder facilitaire kosten vallen o.a. de kosten van kantoorbenodigdheden, papier en de huur van printers. Door aflopende kapitaallasten lopen de huisvestingslasten af.
  4. Uitbestede bedrijfsvoering zijn werkzaamheden die tot de overhead worden gerekend volgens de BBV, maar die zijn uitbesteed aan derden. Het gaat om kosten voor o.a. het externe archief, verzekeringen, inkoop- en aanbesteding, beveiliging, catering, reprografie en schoonmaak.
  5. De geraamde overheadlasten die naar de grondexploitatie worden doorbelast, vindt plaats op basis van de verdeelsleutel die is opgenomen in de financiële verordening.

Treasury (0.5)

  • De jaarlijkse verschillen worden veroorzaakt door het fluctuerende renteresultaat. Bij taakveld 0.5 'Saldo van de financieringsfunctie' wordt het renteresultaat vermeld. Voor de berekening van het renteresultaat verwijzen we naar de tabel in de paragraaf Financiering . Hierin worden de baten en lasten apart weergegeven.

OZB woningen (0.61)

  • De opbrengst OZB woningen is voor 2023 geïndexeerd met 3%
  • Door areaaluitbreiding is een hogere opbrengst van €53 duizend structureel begroot vanaf 2023. Zie ook de toelichting op de meerjarenraming .

OZB niet-woningen (0.62)

  • De opbrengst OZB niet-woningen is voor 2023 geïndexeerd met 3%

Parkeerbelasting (0.63)

  • De begrote opbrengst voor het straatparkeren is gebaseerd op een tarief van €1,50 per uur in 2023.

Belastingen overig (0.64)

  • Minimale afwijkingen.

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds (0.7)

  • De algemene is conform de meicirculaire 2022 begroot.

Overige baten en lasten (0.8)
Onderstaande posten zorgen voor oplopende baten en lasten in de jaren

  • De indexatie van de baten en lasten voor de jaren 2024 tot en met 2026
  • De kapitaallasten van de investeringen uit het bedrijfsvoeringsinvesteringsplan
  • De taakstellende stelpost van de herijking subsidies.
  • Middelen uit het gemeentefonds die (tijdelijk) op dit taakveld worden begroot.
  • In 2022 zijn lasten hoger door de middelen van het coronasteunpakket die hier zijn begroot en de verwachte lasten voor Noodopvang Oekraïne (zie najaarsnota 2022)
  • In 2022 zijn baten hoger door specifieke uitkering voor Noodopvang Oekraïne (zie najaarsnota 2022).
Deze pagina is gebouwd op 11/12/2022 11:33:58 met de export van 11/12/2022 11:19:49