Financieel kader

Meerjarenraming

Mutaties programmabegroting 2023

  1. Effect meicirculaire 2022

De raad is met brief UIT-22-76078, verzonden op 27 juli jl., geïnformeerd over de financiële effecten van de meicirculaire 2022. De financiële effecten voor de jaren 2023 en verder zijn in de begroting verwerkt.

  1. Effect septembercirculaire 2022

Het effect van de septembercirculaire 2022 is nog niet bekend. De septembercirculaire verschijnt jaarlijks op Prinsjesdag, dit jaar op 20 september 2022.
De raad wordt apart geïnformeerd over het effect van de septembercirculaire 2022.

  1. Effect opstellen taakveldenraming 2023

Door geactualiseerde salarislasten, kapitaallasten, verwerken van indexaties en mutaties onder de €25 dzd in de begroting ontstaat een financieel effect.

  1. Areaaluitbreiding OZB opbrengst

De werkelijke areaaluitbreiding tussen 1 januari 2021 en 1 januari 2022 is in de begroting verwerkt.

  1. Wmo-voorzieningen (Wmo voorspelmodel)

Op basis van het Wmo voorspelmodel van de VNG, wordt een grote stijging verwacht in het gebruik van Wmo-voorzieningen in gemeente Beverwijk. Dit model geeft aan dat het gebruik in de periode 2021-2026 gemiddeld 18% zal stijgen. Bovenuit steken de verwachte stijgingen van 28% bij Hulp bij Huishouden, 28% bij Wmo Woonvoorzieningen en 24% bij Ondersteuning thuis (individuele begeleiding). Met dit voorspelmodel is berekend wat deze voorspelde toename voor de meerjarenbegroting zal betekenen. De budgetten per taakveld zijn hierop aangepast. Bij de decembercirculaire 2021 zijn structurele middelen ontvangen voor het Zorgdomein, die als gedeeltelijke dekking zijn verwerkt. Deze waren op een stelpost geplaatst (zie UIT-21-74219).

  1. Inkomsten binnenhavengeld

De begrote inkomsten binnenhavengelden zijn met ingang van 2023 verlaagd met €55 duizend naar €100 duizend. De inkomsten van de binnenhavengelden zijn al een aantal jaren lager dan begroot. Voorgesteld wordt de begrote inkomsten meer realistisch te begroten en te verlagen tot een bedrag van €100 duizend. Dit bedrag komt meer overeen met de gerealiseerde inkomsten van afgelopen jaren. In de oude begroting is nog rekening gehouden met de inkomsten van de CTB-kade (Container Terminal Beverwijk). Een aantal jaar geleden is de kade echter overgenomen door een externe partij, waarbij de bedrijfsvoering is gewijzigd.Hierdoor vielen er voor de gemeente een flink aantal binnenvaartbewegingen weg met een bijbehorende daling van de binnenhavengelden.

  1. MGOIP

Op basis van het raadsbesluit MGOIP (Meerjaren Groot Onderhoud Investeringsplan Sport 2019-2022 (jaarschijf 2022) (INT-21-61427) worden de mutaties in de stortingen in de reserve MGOIP verwerkt in de begroting.

  1. Bijdrage VRK

De vastgestelde begroting 2023 VRK leidt tot een voordeel van €67 dzd, door een aantal technische mutaties.  De grootste oorzaak is dat door een doeluitkering vrouwenopvang de gemeentelijke bijdrage naar beneden is bijgesteld.

  1. Bijdrage MRA

Medio 2019 is evaluatie van de MRA-samenwerking uitgekomen: “Meer richting en resultaat”. Daarop is in het najaar van 2020 een extern advies gegeven over de MRA samenwerking. Onderdeel van het advies is het versterken en beter positioneren van een MRA-directie. De versterking is in de Samenwerkingsafspraken opgenomen (INT-21-62380). Deze afspraken zijn ook door de Beverwijkse raad onderschreven “met dien verstande dat de vraag naar extra capaciteit dan wel budget moet worden opgelost door prioriteitsstelling” (INT-21-62358). Deze wens vanuit de Beverwijkse raad en de IJmond is meermalen in het nieuwe bestuur van de MRA ingebracht, maar uiteindelijk niet gesteund door de andere deelnemers.
Nu er geen steun is voor deze opvatting moeten Beverwijk en de IJmond – naar draagkracht (inwoneraantal) – een bijdrage te leveren aan de MRA-directie. Voor Beverwijk gaat het om 0,25 fte (“om niet”) of een bijdrage van €25.000. Omdat er hiervoor geen capaciteit is bij de ambtelijke organisatie, is in deze begroting structureel €25.000 opgenomen.

  1. Tussentijdse winstneming grondexploitatie

Op basis van het raadsbesluit MJP 2021 (MeerjarenPerspectief Grondexploitaties (INT-21-62112) worden de mutaties in de stortingen in de reserve grondexploitaties verwerkt in de begroting.

  1. Spoorzone

Voor komend jaar hebben we in beeld welke werkzaamheden we willen uitvoeren. We hebben de Spoorzone verdeeld in twee hoofddeelgebieden: Stadskant en Havenkant.

Overall Spoorzone

  • Uitvoering geven aan de ontwikkelstrategie;
  • Uitvoering geven aan de communicatie/participatiestrategie;
  • Opstellen 4 voortgangsrapportages;
  • Verzekeren structurele dekking kosten bij de Kadernota 2024:
  • Samenwerking voortzetten met de Stichting Business Docks:
  • Samen met de Artist in residence opstellen plan voor kunst in de openbare ruimte;
  • Interne en externe afstemming met relevante beleidsvelden en programma’s en projecten:
  • Bestuurlijke samenwerking en commitment in de IJmond, de MRA en daarbuiten bewerkstelligen.

Stadskant

  • Stedenbouwkundige visie uitwerken in een Inrichtingsplan van de openbare ruimte (IPOR);
  • Indien de grondverkoop Ankie’s Hoeve definitief is, starten met de ruimtelijk procedure;
  • Op basis van het IPOR opstellen bouwenveloppe Meerplein + parkeerhub, (inclusief onderzoeken);
  • Afhankelijk van te maken afspraken met Velsen, NS en ProRail uitwerking  planvorming Wijckerpoort;
  • Afspraken maken met NS en ProRail inzake het station e.o.;
  • Werkzaamheden t.b.v. de HOV Beverwijk;
  • Begeleiden diverse ruimtezoekers en initiatiefnemers;

Havenkant

  • Placemaking en tijdelijke functies;
  • Tijdelijke vergroening Parallelweg en Kop van de Haven;
  • Afhankelijk van afspraken met provincie over woningbouw aan de Havenkant, opstellen Spelregelkaart Parallelweg en Kop van de Haven t.b.v. planvorming door derden.

Op basis van deze werkzaamheden hebben we een kostenraming gemaakt, die in onderstaand schema is weergegeven. In totaal denken we maximaal € 1.26 mln. euro nodig te hebben in 2023.

Doorkijk 2024-2026
Voor de Stadskant werken we gestaag door richting uitvoering op Ankie’s Hoeve, het Meerplein en bij het station. In het meest gunstige geval kan er op Ankie’s Hoeve in 2024 gestart worden met bouwen. In 2024 hopen we een tender te kunnen uitvoeren voor de ontwikkelingen op het Meerplein. Daarbij hoort ook de mogelijke ontwikkeling van een gebouwde parkeerhub op de P&R van de NS. Uitwerking en uitvoering van de ontwikkelingen bij het station willen we vooral bij de NS neerleggen. Uitwerking van het kader voor Wijckerpoort is afhankelijk van de afspraken die we samen met de andere grondeigenaren daarover met de gemeente Velsen kunnen maken.
Op het Marloterrein zien we in 2023 de eerste woningen verschijnen achter de Dekamarkt. We verwachten dat op basis van de stedenbouwkundige visie de eigenaar in de komende jaren stap voor stap het gebied transformeert tot een gebied waar gewinkeld en gewoond wordt. De stedenbouwkundige visie biedt ook ruimte om de grondgebonden corporatiewoningen naast de brandweerkazerne aan de Spoorsingel te transformeren tot gestapelde betaalbare woningen. Hierover zijn de eerste oriënterende gesprekken met betreffend corporatie gevoerd. Het biedt daarmee ruimte om beperkt sociale huurwoningen aan de Stadskant toe te voegen.
Rond de Brink zijn dit jaar woningen opgeleverd aan de noordzijde. We verwachten dat de komende jaren ook plannen door marktpartijen ontwikkeld gaat worden aan de zuidzijde. Onze rol daarbij is vooral stimulerend en toetsend.
Aan de Havenzijde zijn we afhankelijk van besluitvorming bij de provincie. Als we komend jaar goede afspraken kunnen maken, dan kunnen we volgend jaar hopelijk tot kadervorming komen. Uitwerking en uitvoering daarvan willen we zoveel mogelijk bij de markt neerleggen. Mogelijk worden er voor sommige locaties al eerder alternatieve plannen door de markt ontwikkeld, die niet meer uitgaan van transformatie tot woningbouw.
We gaan er vanuit dat de jaarlijks inzet net boven het miljoen euro zal bedragen. Eventuele benodigde investeringen komen duidelijker in beeld na gereedkomen van het Inrichtingsplan openbare ruimte. Middelen voor eventuele cofinanciering van infrastructurele maatregelen, die de doorstroming en leefbaarheid in de IJmond verbeteren, weten we pas nadat we in de regio en met het Rijk daarover afspraken hebben weten te maken.  

Dekking kosten 2023
Met het raadsbesluit van april 2021 wordt er jaarlijks structureel € 180.000 in de bestemmingsreserve Spoorzone gestort. Dit bedrag wordt aangewend voor de dekking van een deel van de geraamde kosten. Voor het restant, zijnde maximaal € 1.08 mln. vragen we de raad een aanvullend voorbereidingskrediet te dekken uit de reserve grondexploitaties.

Het te onttrekken bedrag van € 1.08 mln. uit de reserve grondexploitaties kan lager uitvallen door een eventuele toekenning van een processubsidie door de MRA, zoals in 2020, 2021 en 2022 ook het geval was. De aanvraag hiervoor zal eind dit jaar, begin volgend jaar worden gedaan. In 2021 en 2022 bedroeg deze subsidie € 200 dzd.

In onderstaand schema is weergegeven hoe we de geraamde kosten in 2023 zouden willen dekken.

Raming 2023

 € 1.264.600

Dekking reserve Spoorzone (structureel)

  • €    180.000

Mogelijke MRA subsidie 2022 (incidenteel)

  • €    200.000

Totaal resteert (incl. MRA subsidie)

 € 804.600

Totaal resteert (exc. MRA subsidie)

 € 1.084.600

Dekking reserve grondexploitaties (incidenteel)

  • € 1.084.600

Restant

€ 0

Over de boekwaarde van het krediet Spoorzone wordt in de begroting 2023 en de meerjarenraming rente berekend en toegevoegd aan het krediet. Over 2023 bedraagt de rente € 97 dzd en over de jaren 2024, 2025 en 2026 respectievelijk € 166 dzd, € 174 dzd. en  € 174 dzd. De dekking van deze rentekosten is een onttrekking uit de reserve grondexploitaties. De reserve Spoorzone wordt verhoogd met deze jaarlijkse rentetoevoegingen.

Omdat de Programmabegroting beleidsneutraal is doen we nu nog geen voorstel voor de structurele dekking vanaf 2024. Dat doen we in de Kadernota van volgend jaar.

Deze pagina is gebouwd op 11/12/2022 11:33:58 met de export van 11/12/2022 11:19:49