Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen en kunstwerken (2.1)

Actueel beleidskader.

Voor het onderhoud van de openbare ruimte zijn beleids- en beheerplannen beschikbaar, deze zijn gebaseerd op specifieke normen (zoals de CROW) (*);

  • Groenvisie Beverwijk 2020-2030
  • Verbinden met water en rioleringsplan 2017-2021 (programma volksgezondheid en milieu)
  • Openbare verlichting beleidsplan 2019-2023

*) Deze documenten zijn in te zien op webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk.

Kwaliteitsniveau en beheerplan.

  • Gemeente Beverwijk beheert ongeveer 2 mln m2 verharding. Op basis van beheerplannen is in 2012 de basis gelegd voor het opstellen van een meerjarenplan onderhoud openbare ruimte.
    De onderhoudsniveaus in de beheerplannen zijn gebaseerd op de niveaus uit de CROW.
    De CROW hanteert de niveaus A, B, C en D, waarbij D het laagste is. Het minimale niveau waarbij nog geen kapitaalvernietiging plaats vindt is voor wegenonderhoud het niveau C.
    Het college past in het grootste gedeelte van het areaal het niveau normaal (= C) toe. Voor bepaalde gebieden, zoals winkelcentra, is een hoger onderhoudsniveau en in het buitengebied is het soberder niveau sober vastgesteld. Dit is vastgelegd in de beheerskwaliteitskaart.
    Vervolgens is dit plan jaarlijks geactualiseerd in de betreffende jaarplannen en meerjarenprogramma’s met inbegrip van de daarbij benodigde kosten. Dit wordt gedaan op grond van genormeerde inspecties, andere waarnemingen of meldingen en actuele ontwikkelingen en met behulp van kengetallen en eenheidsprijzen.

Onderhoudsprojecten voorbereiding en/of uitvoering in 2023

  In voorbereiding (VO wordt opgesteld en/of participatie gestart)

  • Alkmaarseweg (eind 2022 start participatie / inspraak)
  • Zuiderkade (in uitvoering)
  • Warande (fase 1 in uitvoering; fase 2 aanbesteden)
  • Pilotenbuurt (in 2023 start participatie / inspraak)
  • Oosterwijk fase 3 (in 2022 start participatie / inspraak)
  • De Dalen
  • Plesmanweg; kruispunten Alkmaarseweg en Laan der Nederlanden
  • Vervanging VRIs Wijkermeerweg-Parallelweg-Viaductweg

Financiële consequenties en de vertaling in de begroting.

  • Het benodigde structurele budget voor dagelijks en groot onderhoud en kapitaallasten is opgenomen in de meerjarenbegroting in taakveld verkeer en vervoer.
  • Binnen de door de raad vastgestelde begroting wordt jaarlijks een geactualiseerd uitvoeringsprogramma opgesteld met benodigde budgetten en/of investeringskredieten voor  de openbare ruimte, dit is inclusief de kunstwerken, verkeersinstallaties, omvormingen groen e.d. Eén van de doelstellingen hiervan is om achterstallig onderhoud te voorkomen.
  • In (of gelijk met) de jaarlijks door de raad vast te stellen begroting levert het college een overzicht van de benodigde investeringskredieten voor het onderhoud van de openbare ruimte. In taakveld Verkeer en vervoer (2.1) is voor de komende periode van 4 jaar een investeringsprogramma opgenomen met daarin de voorgenomen vervangings- en renovatieprojecten op grond van het meerjarenprogramma voor de openbare ruimte. Dit is het investeringsschema “geprognosticeerde projectinvesteringen 2023-2026" (exclusief GRP-maatregelen).
  • Voor 2023 wordt krediet gevraagd voor een reconstructie van de Plesmanweg. Uit asfaltonderzoek blijkt dat een onderhoudsmaatregel zodanig ingrijpend is dat vrijwel de gehele asfaltconstructie vervangen moet worden.
  • We gaan de Plesmanweg gefaseerd reconstrueren. In 2023 wordt de vervanging van de VRIs en een herinrichting van de kruispunten Alkmaarseweg en het kruispunt Laan der Nederlanden voorbereid. Dit wordt eind 2023 of begin 2024 uitgevoerd.
  • De reconstructie van de Plesmanweg, tussen Creutzberglaan en kruispunt Alkmaarseweg wordt in de meerjarenplanning voor 2026 gepland. De wens is om op het kruispunt Wijk aan Duinerweg-Plesmanweg een rotonde aan te leggen. Een combinatie wordt gezocht met de doorfietsroute die hier langs gaat. Dit vergt meer voorbereiding. Daarom is de uitvoering hiervan gepland in 2026. Eind 2022 wordt op dit deel nog wel de asfaltdeklaag vervangen, zodat het verkeer hier nog 4 jaar veilig gebruik kan maken van de Plesmanweg.
  • In 2021/2022 is het ontwerp voor de Alkmaarseweg (tussen Schans en Plesmanweg) opgesteld en uitgewerkt. Het ontwerp kan eind 2022 / begin 2023 met bewoners / belanghebbenden gedeeld worden. Naar verwachting kan dit in 2023 vastgesteld en voorbereid worden waarna dit in 2024 (na vernieuwing kruispunten Plesmanweg) uitgevoerd kan worden.
Deze pagina is gebouwd op 11/12/2022 11:33:58 met de export van 11/12/2022 11:19:49