Verkeer, vervoer en waterstaat

Financiële informatie

Verkeer en vervoer (2.1)

  • Met ingang van 2024 wordt de jaarlijkse bijdrage van €135 duizend aan het mobiliteitsfonds hervat. Bij de programmabegroting 2021 is besloten om in de jaren 2021, 2022 en 2023 geen bijdrage te doen.
  • De overige mutaties betreffen indexatie van de kosten en actualiseren van de kapitaallasten.

Parkeren (2.2)

  • Minimale afwijkingen

Economische havens en waterwegen (2.4)

  • In 2024 zijn lasten begroot voor baggerwerkzaamheden in de haven. Deze lasten, €150 duizend, worden eens per drie jaar begroot.
  • Vanaf 2024 is in de begroting rekening gehouden met kapitaallasten voor investeringen aan de Noorderkade. Vanuit het beheer en het onderhoud van de zeehaven blijft in 2023 aandacht nodig voor de kades en infrastructuur, met mogelijk bijbehorende investeringen.
  • De begrote inkomsten binnenhavengelden zijn met ingang van 2023 verlaagd naar €100 duizend. De inkomsten van de binnenhavengelden zijn al een aantal jaren lager dan begroot.  Voorgesteld wordt de begrote inkomsten meer realistisch te begroten en te verlagen tot een bedrag van €100 duizend. Dit bedrag komt meer overeen met de gerealiseerde inkomsten van afgelopen jaren. In de oude begroting is nog rekening gehouden met de inkomsten van de CTB-kade (Container Terminal Beverwijk). Een aantal jaar geleden is de kade echter overgenomen door een externe partij, waarbij de bedrijfsvoering is gewijzigd.Hierdoor vielen er voor de gemeente een flink aantal binnenvaartbewegingen weg met een bijbehorende daling van de binnenhavengelden.
Deze pagina is gebouwd op 11/12/2022 11:33:58 met de export van 11/12/2022 11:19:49