Wat wil de raad bereiken?
- Dat de inwoner zich veilig voelt in de eigen woon-, werk- en leefomgeving, dat er minder criminaliteit is en minder overlast wordt ervaren.
- Dat de gemeente staat voor diervriendelijk handelen. Dit geldt zowel voor huisdieren als in het wild levende dieren. Er wordt adequaat opgetreden in geval van dierenleed/ -mishandeling.
Wat gaat het college daarvoor doen?
Na afronding van de Covid-19 crisis die veel van de organisatie heeft gevergd en actueel het opvangen van vluchtelingen binnen onze gemeente, is er meer ruimte gekomen voor het vervolg van de aanpak van de veiligheidsvraagstukken en de bijbehorende inzet van handhaving. Dit is vormgegeven in een thema- en gebiedsgerichte aanpak. In 2023 zetten we hier weer volop op in.
Themagerichte aanpak
Leefbaarheid en veiligheid in buurten
Doel is om de leefbaarheid en veiligheid in de buurten te verbeteren. Dit doen we door het aanpakken van fysieke en sociale overlast en het bevorderen van het veiligheidsgevoel. En we zorgen voor maatwerk in de wijken: inzet van passende acties en maatregelen die in een wijk nodig zijn. Waar mogelijk doen we dit in samenwerking met inwoners.
Het aanpakken van overlast gebeurt door zichtbaar toezicht en handhaving op o.a. alcohol- en drugsoverlastsituaties en preventieve maatregelen, zoals de tijdige inzet van Buurtbemiddeling. Bij ernstige overlast wordt gebruik gemaakt van bestuursrechtelijke bevoegdheden, zoals het opleggen van gebiedsverboden, lasten onder dwangsom en/of bestuursdwang, worden panden (tijdelijk) gesloten en geven we gedragsaanwijzingen.
In de aanpak van overlast werken we met Fixi. Deze app vergroot de meldingsbereidheid van inwoners ten aanzien van onveilige en overlastgevende situaties, vanwege het gemakkelijke gebruik. Meldingen worden vlot opgevolgd en, indien nodig, worden passende interventies gedaan. Voor het aanpakken van zeer ernstige en complexe woonoverlast passen we de Wet aanpak woonoverlast toe.
Ondermijning
Het doel van de aanpak van ondermijning is het voorkomen en bestrijden van (georganiseerde) criminaliteit. Om ondermijnende criminaliteit te voorkomen en bestrijden, handelt Beverwijk bestuurlijk als dat nodig is. We vergroten het bewustzijn van inwoners en creëren weerbare wijken. Ook staan we voor een weerbare ambtelijke organisatie en weerbaar bestuur. We zetten onze integrale, thematische aanpak en stevige bestuurlijke aanpak voort.
De gemeente Beverwijk heeft zich in 2020, ter versterking van haar informatiepositie, aangesloten bij meld Misdaad Anoniem. Om de meldingsbereidheid van inwoners te vergroten, communiceren we actief wanneer (bestuursrechtelijke) bevoegdheden ingezet worden. De afgelopen jaren hebben we drugspanden gesloten en is drugshandel in de openbare ruimte aangepakt door het inzetten van bestuursdwang. Dit zetten we voort.
Het coffeeshopbeleid is geactualiseerd maar moet nog besproken worden met de coffeeshop exploitanten. Hiermee gaan we de overlast en leefbaarheid in de wijk tegen en willen we de kwaliteit van de bedrijfsvoering van de coffeeshops waarborgen. Ook wordt de uitvoering en handhaving meer integraal waar het kan, wat ervoor zorgt dat de samenwerking tussen de partners en de coffeeshopexploitant wordt geoptimaliseerd.
De gemeente heeft naar aanleiding van bestuurlijke rapportages over witwassen en ondergronds bankieren een vergunningplicht ingevoerd voor bedrijven op het Midi Center. Het vergunningstelsel vormt naast de sluiting van panden, voorlichting aan verhuurders en knock and talk door handhaving onderdeel van een brede bestuurlijke aanpak van ondermijning in het gebied. In alle gevallen om een veilig ondernemersklimaat te creëren voor bonafide ondernemers en onderneming. De gemeente werkt hierin samen met de politie en het Openbaar Ministerie, Belastingdienst en andere betrokken partners.
In 2021 heeft een gemeentelijke weerbaarheidsscan plaatsgevonden met als doel voorkomen van (onbedoelde en bedoelde) facilitering van ondermijning vanuit de gemeentelijke organisatie. De aanbevelingen hieruit, voeren we door in de organisatie.
Jeugd en Veiligheid
Complexe jeugdcasuïstiek pakken we aan door:
- Het vroegtijdig signaleren van problemen bij jeugd. We doen dit door middel van innovatieve projecten en een gezamenlijke preventiestrategie tussen jeugdpartners, onderwijs en de gemeente.
- Op structurele basis in gesprek zijn met scholen over veiligheidsthema's. Om van elkaar te leren en om in te kunnen springen op actuele thema's en ontwikkelingen. Zie ook het taakveld: Onderwijsbeleid en leerlingzaken;
- Een individueel- en systeemgerichte aanpak, volgens onze werkwijze aanpak complexe jeugd- en veiligheidsproblematiek. Hierin werken we samen met ketenpartners om de jeugdige de juiste hulp en een toekomstperspectief te kunnen bieden;
- Het terugdringen van jeugdoverlast en –criminaliteit, door een combinatie van een gebiedsgerichte en persoonsgerichte aanpak. De gebiedsgerichte aanpak zorgt ervoor dat we vroegtijdig signaleren en de juiste zorg tijdig én op maat kunnen bieden aan de jongere en zijn of haar gezin.
Binnen het thema Jeugd en Veiligheid werken we met innovatieve projecten om jeugdcriminaliteit zoveel mogelijk preventief te voorkomen en te verminderen. Hierbij wordt nauw samengewerkt met alle zorgpartners en het onderwijs. Het Actieplan Wapens en Jongeren wordt in 2023 lokaal voortgezet middels een ontmoedigingscampagne om gedragsverandering teweeg te brengen. Zie ook taakvelden: Samenkracht en Burgerparticipatie, Wijkteams, Maatwerkdienstverlening en Geëscaleerde zorg.
Online veiligheid
Het doel van de aanpak van cybercrime is het voorkomen en bestrijden van cybercriminaliteit
in onze gedigitaliseerde wereld. Om cybercriminaliteit te voorkomen en te bestrijden, zetten
wij ons in om het bewustzijn van onze inwoners (jong én oud) te vergroten. Regionaal sluiten
wij aan bij innovatieve projecten om deze bewustwording te vergroten en de
cybercriminaliteit aan te pakken.
Zorg en Veiligheid
Doel is dat de werelden van ‘zorg’ en ‘veiligheid’ meer met elkaar verweven zijn, met een betere samenwerking onderling. Veel kwetsbare personen bevinden zich zowel in de zorg- als veiligheidsketen. Om de problemen, die deze mensen hebben en/of veroorzaken, aan te pakken is een samenwerking tussen deze verschillende ketens noodzakelijk. Regionaal vindt de verkenning plaats hoe op regionale thema’s/vraagstukken op het snijvlak van zorg en veiligheid samenwerking, middels een op te richten bestuurlijke tafel, versterkt kan worden.
Op dagelijkse basis voeren we daarnaast regie op integrale aanpak van casuïstiek (overlast wonen, buren, drugs, verwarde personen, enz). Beverwijk kenmerkt zich door veel, complexe en hardnekkige problematiek. Dit vraagt om continue aandacht en inzet in belang van het herstel van de openbare orde en veiligheid, het aanpakken van overlast en het voorkomen van maatschappelijke onrust. We zien een stroom van casuïstiek die toe lijkt te nemen en zwaardere (multi) problematiek kent. Een gebrek aan adequate woonruimte is een grote belemmerende factor in deze.
Door wijziging van het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafvordering, wordt per 1 januari 2023, heling, witwassen en de daaraan ten grondslag liggende vermogensdelicten steviger aangepakt. Dit door handelaren in gebruikte en ongeregelde goederen die verhandeld worden te verplichten deze inkopen digitaal te registreren in het gemeentelijke Digitaal Opkopers Loket (DOL). De gemeente moet de uitvoering hiervan oppakken.
De gemeente heeft hierbij de taak om het DOL beschikbaar en operationeel te houden, de ingevoerde gegevens in het DOL op juistheid te controleren en of de meldplicht door ondernemers wordt nagekomen. Na controle geeft de gemeente digitaal akkoord en worden de gegevens digitaal gekoppeld aan het landelijke DOR (Digitaal Opkopers Register) en aan Stop Heling. Ook heeft de gemeente een rol bij fysieke controle op handelsvoorraad en handhaving van deze wet.
Fysieke veiligheid en veilig ondernemen
Havenveiligheid
In het kader van havenveiligheid heeft er een audit van de EU inspectie plaatsgevonden. Op basis daarvan is vorig jaar een havenveiligheidsbeoordeling opgesteld. Na vaststelling van deze beoordeling in 2022 wordt in 2023 een nieuw Havenveiligheidsplan opgesteld.
Veilig ondernemen
Veilig ondernemerschap staat centraal in Beverwijk. Overlast, overlastlocaties en overlastgevers pakken we aan. Om veilig ondernemerschap te creëren is eerder een overvaltraining aangeboden aan ondernemers. In 2023 doen we met het RPC opnieuw een inventarisatie naar de behoeftes van ondernemers. Specifieke trainingen worden dan georganiseerd bij voldoende animo.
Om nog adequater te kunnen handelen bij horecaoverlast en openbare ordeproblemen
rondom horeca, wordt in 2023 gekeken naar de mogelijkheden om een integraal handhavingsplan voor de gehele APV op te stellen i.p.v. het horeca interventiedraaiboek te actualiseren. Dit doen we pas na de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
In drukke uitgaanscentra is het regelmatig raak: overlast, vechtpartijen en vernielingen
verpesten een gezellige stapavond. Veel gemeenten, politie en horecaondernemers pakken
deze veiligheidsproblemen aan. De Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (KVU) helpt hen hierbij.
De uitgangspunten: partijen samenbrengen, problemen in kaart brengen en samen oplossen.
In 2023 onderzoeken we met CCV of het instrument KVU van meerwaarde is voor Beverwijk.
Gebiedsgerichte aanpak
Centrumgebied/ de Drie Straatjes
Om onveiligheid, overlast en verloedering integraal aan te pakken is de meerjarige Gebiedsaanpak Centrum / De Drie Straatjes gaande. Cameratoezicht is in 2022 met twee jaar verlengd.
Daarnaast is handhaving zichtbaar aanwezig op straat, met name voor handhaving van het alcoholverbod en overlast jeugd en voor de aanpak van de overlast rondom het Meerplein.
Verder vinden in panden integrale controles plaats, waarbij gekeken wordt of het gebruik conform bestemming is en de panden aan de veiligheidseisen voldoen. Ook wordt gekeken of woon- en adresinschrijvingen kloppen om zo fraude te voorkomen.
Bij het Wijkpunt handhaving zijn drie vaste inloopmomenten per week. In januari 2023 wordt de openstelling geëvalueerd. Afhankelijk van de uitkomsten daarvan, wordt besloten of het Wijkpunt (in deze vorm) in stand wordt gehouden.
Er vinden periodiek controles van de coffeeshops plaats en er wordt handhavend opgetreden bij geconstateerde overtredingen. Ook wordt de uitvoering van het verplichte sfeerbeheer gecontroleerd. Er vindt daarnaast controle plaats van exploitatievergunningen en op de avondwinkels wordt verscherpt toezicht gehouden bij overlast. Door goed in contact te zijn met ondernemers en ook bezoekers in het centrum wordt anonimiteit voorkomen en signalen van misstanden gezien en aangepakt
Oosterwijk
Specifiek voor het Europaplein wordt, in nauwe samenwerking met Heemskerk gewerkt aan vergroting van het veiligheidsgevoel en de sociale cohesie rondom het plein. Versterking van burgerparticipatie is een belangrijk middel om dit doel te behalen. Deze aanpak gebeurt in nauwe samenwerking met bewoners, ondernemers, stakeholders en professionals.
Aandacht heeft verder de gezamenlijk de drugsproblematiek in de aangrenzende gebieden. Deze samenwerking is o.a. ontstaan door de IJmondiale Drugsaanpak, die verder in 2023 voorgezet wordt.
De inzet is ook gericht op het voorkomen van criminele aanwas onder jeugd. Activiteiten richten zich op vergroten van de weerbaarheid van jongeren en hun omgeving (zoals ouders). Ook in 2023 worden preventie-activiteiten georganiseerd, zoals voorlichtingsbijeenkomsten vanuit Halt op de scholen. En projecten in samenwerking met het jongerenwerk en de scholen om actief in contact te blijven met jongeren. Precieze invulling van de projecten wordt gedaan door het jongerenwerk, afhankelijk van de behoefte en actualiteit op dat moment.
De Wijkwinkel Thuis in Oosterwijk blijft in 2023 in stand. Op basis van een evaluatie begin 2023 wordt gekeken of de Wijkwinkel al dan niet wordt voorgezet. De wijkwinkel heeft verschillende activiteiten om de saamhorigheid in de wijk te vergoten mogelijk gemaakt. De Wijkwinkel wordt verder gebruikt door handhaving en wijkagenten om buurtbewoners te voorzien van informatie en te fungeren als een meldpunt voor klachten.
Integrale handhaving
De gemeentelijke handhavers surveilleren, controleren en behandelen meldingen met uiteenlopende thema’s in relatie tot de leefbaarheid in de openbare ruimte, zoals: alcoholoverlast, drugsproblematiek, jeugdoverlast, afval, weesfietsen en wrakken, parkeeroverlast en evenementen. Dit doen zij zoveel mogelijk informatiegestuurd. Zij zijn ook een belangrijke schakel in het herkennen van ondermijnende activiteiten. Handhaving werkt gebiedsgericht en themagericht.
Elke wijk heeft een eigen wijkboa. Deze wijkboa onderhoudt contact met de ketenpartners en de belanghebbenden. Door wijkboa’s goed te positioneren zijn de lijnen kort en onderkennen we vroegtijdig trends en kan er maatwerk worden toegepast.
De complexiteit van het domein handhaving neemt als maar toe. Hierdoor is het noodzakelijk gebleken de diverse thema’s onder te brengen bij themahouders, waardoor de expertise op de thema’s wordt vergroot.
De omgeving heeft naast daadwerkelijke handhaving ook behoefte aan een zichtbare en aanspreekbare handhaving. De focus van handhaving wordt daarom steeds meer verschoven van productie (het zo snel mogelijk afhandelen van meldingen) naar het zichtbaar en aanspreekbaar zijn in de wijk.
Antidiscriminatie
Conform de wet gemeentelijke antidicriminatievoorzieningen heeft het college een meldpunt
beschikbaar gesteld op de gemeentelijke website www.beverwijk.nl. De gemeente is
aangesloten bij Bureau Discriminatiezaken Kennemerland (BDK).
Dierenwelzijn
- Bij signalen van dierenleed / -mishandeling wordt adequaat gereageerd. Meldingen worden opgepakt en afgehandeld. En er is dan contact met de Dierenbescherming.
- Bij meldingen van overlast door dieren wordt samen met de Dierenbescherming gezocht naar een diervriendelijke oplossing.
- Bij ruimtelijke ingrepen ziet het college er op toe dat schade aan flora en fauna zo veel mogelijk wordt beperkt en neemt waar mogelijk compenserende of mitigerende maatregelen.