Onderwijs

Taakvelden

Wat wil de raad bereiken?

  • Het belang van vroegtijdig voorkomen van onderwijsachterstanden is belangrijk.
    Het voorkomen van onderwijsachterstanden draagt immers niet alleen bij aan een goede start in het basisonderwijs. Het sluit tevens aan op de preventieve taken van jeugd. Bovendien kan het voorkomen van onderwijsachterstanden effecten hebben op de langere termijn. Onder andere: betere kansen op het vervolgonderwijs, meedoen in de samenleving, participatie in het arbeidsproces en een betere gezondheid.
  • Op de basis- en middelbare school is het belangrijk dat kinderen in aanraking komen met allerlei facetten uit de samenleving. We vinden het belangrijk dat kinderen ook onderwezen worden in cultuur en sport. We faciliteren cultuureducatie, bewegingsonderwijs en lessen in democratisch burgerschap.
  • Daarnaast is het belangrijk de jeugd op te leiden in beroepen die aansluiten bij de te verwachte vraag naar technisch personeel ook in het kader van realisatie van nieuwe technieken voor windenergie, warmtenetten, aardgasloos bouwen en circulaire economie.

Wat gaat het college daarvoor doen?

  • Het college voert het Onderwijsachterstandenbeleid 2023-2026 uit. Met de basisscholen met de zwaarste doelgroep op het gebied van onderwijsachterstanden wordt samengewerkt om hier een extra impuls aan te geven.
  • Het college zet in op cultuureducatie op de scholen. Zie ook taakveld Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie.
  • Samen met het onderwijs-, jeugd- en cultuurpartners werkt het college, binnen het Nationaal Programma Onderwijs, aan het terugdringen van onderwijsachterstanden opgelopen door de coronaperiode.
  • Het college werkt aan de uitvoering van het Regionaal Meerjarenplan Laaggeletterdheid 2020-2024.
  • In lijn met het Regionaal Educatief Plan is ook het Taalakkoord verlengd tot en met 2024. Er wordt samen met partners in het veld uitvoering gegeven aan het Taalakkoord.
  • Op grond van de Wet Educatie beroepsonderwijs monitoren we de kwaliteit van het non-formeel onderwijsaanbod.
  • Het college werkt aan het bereiken van de laaggeletterde inwoners met de Nederlandse taalachtergrond. Partners werken actief samen met de taalspreekuren van de bibliotheken om de juiste match tussen vraag en aanbod te bereiken en zo de zelfredzaamheid van laaggeletterde inwoners te vergroten.
  • Het college werkt aan het vergroten van de gezondheidsvaardigheden van laaggeletterden, zodat zij in staat zijn zelfstandig om te gaan met gezondheidsinformatie. Laaggeletterden leren onder meer etiketten van producten te lezen zodat ze gezondere keuzes gaan maken. Zie hiervoor ook taakveld Volksgezondheid.
  • Het college heeft in 2021 samen met gemeenten Velsen, Heemskerk, Castricum, Uitgeest en beide Samenwerkingsverbanden onderwijs een gezamenlijke Uitvoeringsagenda Onderwijs en Jeugd vastgesteld. Hierin komt de inzet vanuit jeugd(hulp) en onderwijs aan jeugdigen samen. In 2023 werken we samen verder aan de uitvoering hiervan aan de hand van de speerpunten: gelijke kansen, integrale aanpak en de beweging naar inclusie. Zie ook taakvelden Samenkracht en burgerparticipatie, Wijkteams en Maatwerkdienstverlening.
  • Complexe jeugd- en veiligheidsproblematiek pakken we aan door problemen bij jeugd vroegtijdig te signaleren. Hierbij is een gezamenlijke preventiestrategie van groot belang. Dit bewerkstelligen we door intensief samen te werken met onderwijs-, jeugd- en veiligheidspartners en met innovatieve projecten. Zie ook de taakvelden Samenkracht en burgerparticipatie, Wijkteams, Maatwerkdienstverlening en Openbare orde en veiligheid.
  • Het college gaat op structurele basis in gesprek met scholen over veiligheidsthema's. Om van elkaar te leren en om in te kunnen springen op actuele thema's en ontwikkelingen. Zie ook het taakveld Openbare orde en veiligheid.
  • In 2023 wordt ingezet op het tegengaan van thuiszitters en het vinden van een passende onderwijsplek voor alle Beverwijkse kinderen. Het in 2020 getekende Thuiszitterspact in de regio Kennemerland vormt hiervoor het uitvoeringskader.
  • Vanaf 2023 wordt het nieuwe Beleidsplan Jeugd uitgevoerd. Onderwijs vormt een van de hoofdthema's hierin. Zie ook taakvelden Samenkracht en burgerparticipatie, Wijkteams., Maatwerkdienstverlening en Geëscaleerde zorg.
  • In 2023 kan TTT IJmond worden voortgezet, op voorwaarde van een tweede positieve evaluatie in het najaar van 2022. Kinderen krijgen met het programma van TTT IJmond een breder inzicht in de mogelijkheden die de maatschappij voor hen biedt, zodat ze kansrijker worden in hun (latere) schoolloopbaan en op de arbeidsmarkt.
  • Door de samenwerking met organisaties zoals Techport te verstevigen zet het college in op onderwijs op het vlak van techniek, duurzaamheid en innovatie. Dit gebeurt in samenwerking met het bedrijfsleven en het RMC. Zie ook taakvelden Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen en Arbeidsparticipatie.

Subsidieproject
De gemeente subsidieert veel maatschappelijke organisaties die samen de sociale, culturele en sportieve infrastructuur van de gemeente vormen. Al deze organisaties zijn van groot belang voor onze inwoners.
In 2023 stelt het college een subsidieregeling vast voor het gehele sociaal domein. Deze subsidieregels zijn een uitwerking van de nieuwe Algemene subsidieverordening Beverwijk 2022. Dit zorgt ervoor dat de gemeente beter op papier heeft staan waarvoor zij subsidie geeft en onder welke voorwaarden. We kunnen daardoor met de gesubsidieerde organisaties ook beter afspraken maken. De subsidieregeling wordt opgesteld in samenspraak met de organisaties. Zodat deze in de praktijk goed werkbaar zijn.

Deze pagina is gebouwd op 11/12/2022 11:33:58 met de export van 11/12/2022 11:19:49