Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Deelnemende partijen
De Staat is houder van 50% van de aandelen. De andere 50% is in handen van de gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap. Gemeente Beverwijk bezit 85.605 van de 55.690.720 aandelen (à €2,50). Dit is 0,154 %.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De gemeente Beverwijk is aandeelhouder.
Behartigd openbaar belang
- De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
- Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
- Het eigenaarschap van gemeenten, Provincies en de Staat alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.
- Gemeente Beverwijk heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op aandelen die de gemeente bezit.
Visie op de verbonden partij
- De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage.
Beleidsvoornemens
- Gelet op de wijze waarop de BNG het openbaar belang behartigt, wil gemeente Beverwijk het aandelenbezit in de BNG behouden.
(Wijziging) belang
- Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van €214 dzd, dat is tevens het risicobedrag
- Het totale geplaatste en volgestorte aandelenpakket bedraagt €139,3 mln
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2021
2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- De BNG als bank heeft te maken met risico’s op het gebied van een Bankbelasting, de uitvoering van Basel III (verhoging van het kapitaal) en het Schatkistbankieren (verplichte storting van overtollige gelden bij het Rijk)
- De BNG hanteert een risicobeheersysteem en er is sprake van een laag risiconiveau
- Verbonden partij ROM inWest
ROM inWest
Programma
Economie (3)
Algemeen
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
https://rominwest.nl
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Deelnemende partijen
MRA-gemeenten, Stichting Administratiekantoor Noord-Holland Noord, provincie Noord-Holland, het Rijk
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder mw. Brigitte van den Berg
Behartigd openbaar belang
Visie op de verbonden partij
Met de oprichting van de ROM sluit de regio aan op het landelijk netwerk van de ROM’s, kan een bredere groep bedrijven in onze regio ondersteund worden en komt er een organisatie die rijksregelingen kan uitvoeren.
Beleidsvoornemens
De ROM versterkt de regionale economie en draagt bij aan de realisatie van de transitieopgaven voor energie en circulariteit.
(Wijziging) belang
Beverwijk neemt deel voor 0,88%. Dit percentage wijzigt bij wijzigende deelnemersaantallen
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2021
2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Afhankelijk van de geplande investeringen vanuit de ROM wordt in de komende jaren een financiële bijdrage beschikbaar gesteld. Voor Beverwijk betreft dit een bijdrage van max. 1 miljoen euro
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Door het zeer beperkte belang van de gemeente Beverwijk is de bestuurlijke invloed beperkt.
Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij IJmond Werkt!
IJmond Werkt!
Programma
Sociaal Domein (6)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Dagelijks bestuur: Wethouder B.G.P. van den Berg, Algemeen Bestuur Wethouder J.W.J. Dorenbos
Behartigd openbaar belang
IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de vier IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking, waarbij de zorgvraag geen belemmering vormt voor het vinden van werk. Tevens voert IJmond Werkt! de re-integratie taken voor de Wsw uit.
Visie op de verbonden partij
- De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien.
- Betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten.
Beleidsvoornemens
- IJmond Werkt! inclusief werkgeversservicepunt is het re-integratiebureau voor de vier IJmondgemeenten. De uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmond Werkt! 2017-2021 vormt het kader voor de opdracht van dienstverlening uitgevoerd door IJmond Werkt!.
- Het participatiebudget wordt vanaf 2018 jaarlijks flexibel ingezet voor de gehele doelgroep.
- Voor de uitvoering van de Wsw-taken en de re-integratietaken wordt de gemeenschappelijke regeling in voldoende mate bekostigddoor iedere deelnemende gemeente, conform vastgestelde begroting.
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2021
2023
Eigen vermogen
1.705,0
1.565,0
Vreemd vermogen
2.839,0
3.221,0
Resultaat
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
5.518,0
5.644,0
Toelichting financiële gegevens
- Bron: Jaarrekening 2021 en begroting 2023 IJW!
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De grootste risico’s zijn bezuinigingen op groenopdrachten, mogelijke pensioen- en CAO-verplichtingen en belastingverplichtingen. Afgesproken is dat de algemene reserve nooit boven €500 dzd komt. De bestemmingsreserves en voorzieningen zijn niet bedoeld ter dekking van genoemde risico’s.
- Verbonden partij Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Programma
Volksgezondheid en milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen, Haarlem, provincie Noord-Holland, Purmerend, Bloemendaal, Heemstede, Zandvoort, Waterland, Wormerland, Landsmeer, Oostzaan en Edam-Volendam
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder B.G.P. van den Berg
Behartigd openbaar belang
- De Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en het (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers.
- De ODIJ en de deelnemende gemeenten maken toetsbare afspraken over de omvang en de kwaliteit van de te leveren producten en diensten, evenals de daaraan verbonden kosten.
- Voor deze gemeenten voert de ODIJ minimaal de milieuhandhaving van zware bedrijven en de ketenhandhaving asbest en grond uit (het zogenaamde basistakenpakket).
- Door decentralisatie van de handhavingstaken zijn de provinciale bedrijven in de aangesloten gemeenten ook bij de ODIJ ondergebracht.
- De ODIJ voert in mandaat van de Provincie ook de vergunningverlening, toezicht en handhaving op bodemverontreiniging en bodemsanering uit
Visie op de verbonden partij
- Het behouden en waar mogelijk verbeteren van de milieukwaliteit waarbij duurzaamheid en leefbaarheid als standaard centraal staan
- In het Milieubeleidsplan 2015-2020 van gemeente Beverwijk (zie hiervoor ook webpagina vastgesteld beleid) is het realiseren van de doelstellingen van het Energie akkoord leidend geweest
- Voor het verbeteren van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, lucht, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid
- Voor wettelijke taken is het de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen
Beleidsvoornemens
In 2023 voert Omgevingsdienst IJmond het volgende voor Beverwijk uit:
- Uitvoering geven aan het milieubeleidsplan 2021-2025.
- Uitvoering geven aan de het programma Gezondheid en Luchtkwaliteit 2021-2025.
- Opstellen van het Actieplan Geluid 2024-2028.
- Het verduurzamen van de mobiliteit via IJmond Bereikbaar. In 2023 wordt de werkgeversaanpak (verduurzaming vervoer personeel) voortgezet en de aanpak Goederenvervoer waarin bedrijven gestimuleerd worden om de logistiek van goederen te verduurzamen (beperken emissies schadelijke stoffen en CO2) door bijvoorbeeld elektrisch vervoer.
- Greenbiz: Bedrijven worden gestimuleerd om zonnepanelen op hun gebouwen te plaatsen. Bedrijven worden hierbij ondersteund met het aanvragen van subsidie voor zonnepanelen. De opgewekte energie wordt via een platform met vraag en aanbod uitgewisseld (lokale energiemarkt). Verder wordt energiebesparing (o.a. met energiescans) en de circulaire economie (o.a. hergebruik en uitwisseling grondstoffen) bij bedrijven gestimuleerd. Complementair aan Greenbiz geeft ODIJ uitvoering aan het Energiebeparingsakkoord van de provincie Noord-Holland. De gemeente heeft dit akkoord ondertekend. ODIJ zet in op stimulerend toezicht op bedrijven die een wettelijke verplichting hebben op het gebied van energiebesparing.
- Green deal zorg: ODIJ ondersteunt de zorginstellingen met kennisbijeenkomsten over het verder verduurzamen van deze organisaties.
- Het stimuleren van duurzame maatregelen bij particuliere woningeigenaren in het kader van het Regionale energiebesparingsprogramma).
- De duurzaamheidslening voor duurzame maatregelen bij particuliere woningeigenaren wordt geëvalueerd. Op basis van de evaluatie wordt de duurzaamheidslening al dan niet verlengd.
- ODIJ adviseert inzake de Cluster Energietransitie Strategie (CES) en heeft de projectleiding over de subsidie project Just Transition fund (JTF). Zowel de CES als JTF gaan over de energietransitie van de industrie in het Noordzeekanaalgebied.
- ODIJ trekt de wijkuitvoeringsplannen en bereidt het opstellen van de plannen voor.
- Bodem: Met de intrede van de Omgevingswet (1-1-2023) zal provincie Noord-Holland een aantal bodemtaken uit de Wet bodembescherming overdragen aan de gemeenten. Hiermee wordt de gemeente bevoegd gezag voor bodemverontreinigingen en sanering hiervan. Met de warme overdracht komen ook middelen mee. Hoeveel is nog niet bekend. ODIJ neemt ambtelijk deel in de klankbordgroep. De monitoring van de grondwaterverontreiniging ter plaatse van Aagtenpark wordt in 2022 geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie wordt de monitoring in de komende jaren al dan niet aangepast voortgezet.
- Het beperken van hinder van vliegverkeerslawaai rondom Schiphol op basis van de Bestuurlijke agenda Schiphol. De gemeente blijft in IJmondiaal verband inzetten op het beperken van nachtvluchten boven de IJmond.
- Omgevingsdienst IJmond volgt de ontwikkelingen rondom de stikstofproblematiek op de voet en adviseert de gemeente bij ruimtelijke projecten op dit aspect (en andere milieuaspecten zoals geluid).
(Wijziging) belang
Het aandeel van Beverwijk bedraagt 16,8%
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2021
2023
Eigen vermogen
648,2
616,6
Vreemd vermogen
11.095,0
7.863,0
Resultaat
160,4
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
984,2
1.027,1
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De Omgevingsdienst heeft een onderzoek naar het weerstandsvermogen uitgevoerd op verzoek van de gemeenteraden van de IJmond gemeenten. Hieruit blijkt dat het weerstandsvermogen verhoogd moet worden. Deze verhoging zal in 2024 gerealiseerd zijn. Tot dat moment loopt de gemeente het risico om extra bij te moeten dragen bij tegenvallende resultaten.
- Verbonden partij Cocensus
Cocensus
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Alkmaar, Bergen, Beverwijk, Castricum, Den Helder, Haarlem, Haarlemmermeer, Heerhugowaard, Heiloo, Hillegom, Langedijk, Oostzaan, Uitgeest en Wormer.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder T.J. Tabak
Behartigd openbaar belang
Cocensus zorgt voor:
- Heffing en invordering van (on)roerende zaakbelasting
- Rioolrechten en afvalstoffenheffing
- Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen
- Voert de Wet waardering onroerende zaken uit
Cocensus zorgt voor de heffing en inning van:
- Grafrechten
- Havengelden
- Hondenbelasting
- Leges
- Marktgelden
- Parkeerbelasting
- Precariobelasting
- Toeristenbelasting
Visie op de verbonden partij
- Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiëntere en effectievere uitvoering van de belastingtaken.
Beleidsvoornemens
- Per april 2021 is Cocensus in het nieuwe pand getrokken aan de Trompet 2700 in Heemskerk. Voor de exploitatie betekent dit dat er een eigen verantwoordelijkheid geldt voor het onderhoud van het kantoor. Er wordt rekening gehouden met de vorming van een onderhoudsvoorziening.
- Het Dagelijks Bestuur van Cocensus heeft ingestemd met het ontwikkelen van een voorstel om voor 2023 voor alle deelnemende gemeenten de front-office en dus het KCC-belastingen uit te voeren.
- ICT ‘as a Service”: hiertoe wordt ICT afgenomen vanuit een servicemodel wat in alle ICT-voorzieningen voorziet. Dankzij deze full-service is Cocensus de komende jaren volledig ontzorgd en is de beschikbaarheid en de continuïteit zowel voor de medewerkers als voor de burgers geborgd.
(Wijziging) belang
niet van toepassing
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2021
2023
Eigen vermogen
803,9
250,0
Vreemd vermogen
15.895,4
16.413,2
Resultaat
553,9
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
808,1
811,0
Toelichting financiële gegevens
Bron: jaarrekening 2021 en begroting 2023 GR Cocensus
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Er is wederom een forse toename te zien van het aantal bezwaren die zijn ingediend door de zogenaamde No Cure No Pay bureaus (NCNP). Dit levert voor de te vergoeden proceskosten financieel een risico op. Er zijn reeds (bij de VNG) initiatieven aangedragen en gesprekken gevoerd ten aanzien van het verdienmodel van de bureaus.
- Verbonden partij ReinUnie
ReinUnie
Programma
Volksgezondheid en milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Velsen en Heemskerk
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder B.G.P. van den Berg en J.W.J. Dorenbos
Behartigd openbaar belang
- De gemeenschappelijke belangen van de deelnemers in de GR behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen (gebouwencomplex in Velsen-Zuid)
- Bevordering van gemeenschappelijke standpuntbepaling voor afvalverwerking en reiniging
- De afspraken over de taken en bevoegdheden zijn vastgelegd in de GR
- In welke mate het openbaar belang in 2021 verandert op basis van de te besluiten toekomstnotitie zoals aangehaald bij "beleidsvoornemens" is nu nog niet bekend.
Visie op de verbonden partij
- Het beheren van de huur-, financiering- en andere overeenkomsten
- Gemeenschappelijk bepalen van standpunten op het gebied van afvalbeheer binnen de GR
- Zie hiervoor ook de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Beleidsvoornemens
.
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2021
2023
Eigen vermogen
1,7
1,7
Vreemd vermogen
2.940,4
2.497,0
Resultaat
0,8
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
5,5
5,5
Toelichting financiële gegevens
Bron:
Jaarrekening 2021 en programmabegroting 2023 ReinUnieBron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Verbonden partij Centraal Nautisch Beheer (CNB)
Centraal Nautisch Beheer (CNB)
Programma
Verkeer, vervoer en waterstaat (2)
Algemeen
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
https://www.portofamsterdam.com/nl/scheepvaart/zeevaart/het-centraal-nautisch-beheer
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeenten Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad en voorts de private havenbeheerders Zeehaven IJmuiden en Tata Steel IJmuiden.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder B.G.P. van den Berg
Behartigd openbaar belang
- Het CNB is een GR waarin de havengemeenten van het Noordzeekanaalgebied (Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad) samenwerken aan een veilig, vlot en duurzaam gebruik van de nautische ruimte in het Noordzee-kanaalgebied.
Visie op de verbonden partij
- Bevordering van een vlotte, veilige en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer in Beverwijk en het Noordzeekanaalgebied.
Beleidsvoornemens
Gedurende 2023 zullen er enkele technische aanpassingen worden doorgevoerd in de Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied. Dit document is vastgesteld in 2019. In de afgelopen jaren zijn er aantal verbeterpunten naar voren gekomen, waarvoor een correctie dient plaats te vinden.
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2021
2023
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
0
0
Toelichting financiële gegevens
Het CNB Noordzeekanaalgebied heeft de uitvoering van haar publieke taken gemandateerd aan Divisie Havenmeester (DHM) van Port of Amsterdam (PoA). De met de publieke taakuitoefening gemoeide kosten worden gedekt door PoA. Het saldo van Baten en Lasten van CNB Noordzeekanaalgebied bedraagt derhalve per definitie € 0.
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Er is geen financieel risico voor de gemeente Beverwijk. De financiering van het Centraal Nautisch Beheer wordt gedragen door Port of Amsterdam.
- Verbonden partij Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)
Programma
Sport, cultuur en recreatie (5)
Algemeen
Vestigingsplaats
Uitgeest
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Zaanstad.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder T.J. Tabak
Behartigd openbaar belang
Het RAUM zet zich in voor
- Een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en aangrenzende gebieden en de recreatie in de Buitenlanden, het Aagtenpark en de Omzoom
- Het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap in het recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer, Buitenlanden, het Aagtenpark en Omzoom
- Duurzaam in stand houden van natuur- en recreatiegebieden, oeverrecreatie en watersport voor bewoners uit de omliggende gemeenten en wijde regio
Visie op de verbonden partij
- Bevordering van goede mogelijkheden voor recreëren in de buitenruimte met de daaraan verbonden leefbaarheid voor alle bewonersgroepen
- Voldoende voorzieningen voor dagrecreatie voor alle groepen van de bevolking waaronder het gebruik van; strand, duingebied, volkstuinen, het Alkmaarder- en Uitgeestermeer, de Buitenlanden, Aagtenpark en de Omzoom.
Beleidsvoornemens
Op basis van de Visie Recreatiegebied Alkmaarder en Uitgeestermeer wordt de komende jaren vooral ingezet op:
- doorontwikkeling van deelgebied 6, waaronder het Aagtenpark, de Buitenlanden en de Omzoom
- versterking van het recreatieve perspectief van het gehele recreatiegebied mbt naamsbekendheid en aantrekkelijkheid voor de regio
- behoud van historisch waardevolle kenmerken en daarop door ontwikkelen ( bv Nieuwe Waterlinie / Oerij)(Wijziging) belang
nvt
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2021
2023
Eigen vermogen
1760,7
1.084,1
Vreemd vermogen
907,2
718,6
Resultaat
353,6
-13,0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
112,4
116,5
Toelichting financiële gegevens
Bron:
2021: jaarrekening 2021 RAUM
2022: gewijzigde begroting 2022 RAUM
2023: Programmabegroting 2023 RAUMBron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
nvt
- Verbonden partij Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Programma
Onderwijs (4)
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder B.G.P. van den Berg
Behartigd openbaar belang
- Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten
- gemeente Haarlem is centrumgemeente
Visie op de verbonden partij
- Er is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen van de leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking
- Scholen in de regio melden op 1 gelijke wijze verzuim aan.
Beleidsvoornemens
- In 2023 wordt uitvoering gegeven aan de centrale registratie
- Voor de gehele regio ontstaat één actueel en volledig bestand van alle 4- tot 23-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim- en startkwalificatie en dergelijke.
- Gemeenten kunnen hier gebruik van maken voor uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken.
(Wijziging) belang
Niet van toepassing
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2021
2023
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
23
25
Toelichting financiële gegevens
Er wordt jaarlijks een bijdrage aan CARel (het verzuimregistratiesysteem) betaald. Ook wordt er jaarlijks een bijdrage van de gemeenten Haarlem ter (gedeeltelijke) dekking van de loonkosten van onze leerplichtambtenaren, ontvangen.
Bron
Jaarverslag 2021 en begroting 2023, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid 'verbonden partijen'
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing
- Verbonden partij Veiligheidsregio Kennemerland
Veiligheidsregio Kennemerland
Programma
Veiligheid (1)
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester M.E. Smit
Behartigd openbaar belang
Taken Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
- Inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises
- Adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de (krachtens de wet) aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald
- Adviseren college over de brandweertaak
- Voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing
- Instellen en in stand houden van een brandweer
- Instellen en in stand houden van een geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR)
- Voorzien in de meldkamerfunctie
- Aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel
- Inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen/tussen de diensten van de VRK en de diensten/organisaties die betrokken zijn
- Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg
Visie op de verbonden partij
- Zorg dragen voor bescherming van burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet.
- Niet alleen de VRK heeft hierin een belangrijke taak maar ook de deelnemende gemeenten zijn verantwoordelijk voor bijvoorbeeld opvang en verzorging.
Beleidsvoornemens
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2021
2023
Eigen vermogen
2.141,0
Vreemd vermogen
49.949,0
Resultaat
390,0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
4.313,0
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij Stichting RIJK
Stichting RIJK
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemstede
Website
Rechtsvorm
Stichtingen en verenigingen
Deelnemende partijen
Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Oostzaan, Ouder-Amstel, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, Velsen en Wormerland
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Gemeentesecretaris; drs. E.R. Loenen
Behartigd openbaar belang
- Stichting RIJK (RIJK) is een collectief waarin gemeenten samenwerken bij het vormgeven van inkoop en aanbesteding binnen hun organisaties
Visie op de verbonden partij
- Beheersing en transparantie van inkoop en aanbestedingsproces
- Maatschappelijk verantwoord inkopen (duurzaam, circulair) en social return
- Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiënte en effectieve uitvoering van de inkoop en aanbestedingsprocessen
Beleidsvoornemens
- Deelnemersbijdrage per individuele gemeente is overeenkomstig de vastgestelde kadernota.
- Toetreding Alkmaar (4 dagen per week).
- Toename van het aantal dagen voor Bloemendaal van 4,0 naar 4,5 dagen per week en Velsen van 9,8 naar 12,5 dagen per week.
- Uittreding Uitgeest vanaf 2023 (2022: 2,8 dagen)
- Aanvullende / extra dienstverlening aan deelnemers voor gebruik extra capaciteit in aanvulling op de reguliere afname per week.
- Personeelskosten zijn op basis van de benodigde formatie van 27,5 FTE vastgesteld. De kosten zijn vastgesteld op basis van de salarisschaal gemeenteambtenaren per 1-4-2022 rekening houden met een loonindex van 1,5%.
(Wijziging) belang
- niet van toepassing
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2021
2023
Eigen vermogen
1.084,1
niet bekend
Vreemd vermogen
897,4
niet bekend
Resultaat
223,9
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
259,8
177,4
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Uittreding deelnemers, langdurig ziekteverzuim, claims en geschillen, fiscaal risico, krapte arbeidsmarkt, dubieuze debiteuren, corona en ander onvoorzien.